یک AMT (گیربکس دستی اتوماتیک شده) اساساً یک گیربکس دستی است که در آن تعویض دنده و کنترل کلاچ توسط یک واحد الکترونیکی و محرکهای الکترومکانیکی به صورت خودکار انجام میشود. این گیربکس که در تعمیر گیر بکس پژو پارس در اصفهان ابتدا برای ترکیب مزایای گیربکسهای دستی و اتوماتیک توسعه داده شده بود، هزینههای تولید کمتر و راندمان سوخت بیشتری نسبت به گیربکسهای اتوماتیک یا پیوسته (CVT) ارائه میدهد. ساختار اساسی یک AMT بسیار شبیه به گیربکس دستی است که از همان مجموعه چرخدندههای ثابت و کشویی، شفتهای ورودی و خروجی، چرخدندههای درگیر و مکانیزم انتخاب دنده تشکیل شده است. تفاوت اصلی این است که در یک AMT، راننده دیگر از پدال کلاچ و اهرم تعویض دنده استفاده نمیکند. در عوض، مجموعهای از محرکهای الکتریکی یا هیدرولیکی، درگیری و رهاسازی کلاچ و همچنین تعویض دنده را کنترل میکنند. این محرکها توسط یک تعمیر گیر بکس پژو پارس در اصفهان واحد کنترل الکترونیکی (TCU یا واحد کنترل گیربکس) کنترل میشوند که دستورات لازم برای تعویض دنده را بر اساس اطلاعات دریافتی از سنسورهای مختلف مانند سرعت خودرو، دور موتور، زاویه دریچه گاز، فشار ترمز و حالت رانندگی صادر میکند. در حالی که فرآیند تعویض دنده در یک گیربکس اتوماتیک (AMT) به صورت الکترونیکی کنترل میشود، ویژگیهای مکانیکی آن مشابه گیربکس دستی است، به این معنی که هنوز یک کلاچ اصطکاکی بین موتور و گیربکس وجود دارد، اما کنترل آن خودکار است. یکی از مهمترین مزایای AMT هزینه تولید پایین آن است. این گیربکس که بر روی پلتفرم گیربکس دستی ساخته شده است، با اضافه کردن محرکها و کنترلهای الکترونیکی به یک گیربکس هوشمند تبدیل میشود. در نتیجه، تعمیر گیر بکس پژو پارس در اصفهان بسیاری از خودروسازان، به ویژه در بازارهای نوظهور، از این گیربکس در خودروهای اقتصادی استفاده میکنند. یکی دیگر از مزایای AMT، بهرهوری سوخت است، زیرا از همان مکانیسم گیربکس دستی استفاده میکند و فاقد مبدل گشتاور است .
دوشنبه ۰۳ شهریور ۰۴ | ۱۱:۴۵ ۱ بازديد
تا كنون نظري ثبت نشده است