کاهش سر و صدا و حتی تشخیص مشکلات احتمالی در سیستم انتقال قدرت را نیز دارند. به عنوان مثال، روانکنندههای حاوی نانوذرات اکسید فلزی، مانند دیاکسید تیتانیوم (TiO₂) یا اکسید روی (ZnO)، میتوانند رسانایی حرارتی روانکننده را به طور تعمیر گیربکس تیبا۲ در اصفهان قابل توجهی بهبود بخشند و دمای کلی گیربکس را پایین نگه دارند و به طور مستقیم بر دوام دندانهها و یاتاقانهای چرخدنده تأثیر بگذارند. از سوی دیگر، نانوذراتی مانند دیسولفید مولیبدن (MoS₂) و گرافن، که به عنوان روانکنندههای جامد شناخته میشوند، میتوانند اصطکاک را به سطوح بسیار پایین کاهش دهند و از ایجاد شیار و جوش سرد هنگام قرار گرفتن بین سطوح فلزی جلوگیری کنند. یکی دیگر از ویژگیهای جذاب روانکنندههای آینده، خواص خودترمیمی است. این روغنها با استفاده از نانوکپسولهای حاوی مواد ترمیمکننده کار میکنند. هنگامی که میکروترکها یا خراشهایی روی سطح دندانه یا شفت ظاهر میشوند، این کپسولها پاره میشوند تعمیر گیربکس تیبا۲ در اصفهان و مواد درون آنها آزاد میشود. این مواد سپس به صورت شیمیایی با سطح فلز واکنش میدهند، ترکها یا خراشها را پر میکنند و سطحی صاف و بادوام را بازیابی میکنند. این ویژگی به طور قابل توجهی طول عمر گیربکسها را افزایش میدهد و نیاز به تعمیرات اساسی را کاهش میدهد. علاوه بر این، روانکنندههای هوشمند میتوانند به نانوحسگرهایی مجهز شوند که تغییرات دما، فشار، ویسکوزیته و حتی وجود ذرات فلزی ناشی از سایش را در زمان واقعی رصد میکنند. اطلاعات جمعآوریشده توسط این حسگرها را میتوان به واحد کنترل الکترونیکی گیربکس منتقل کرد تا در صورت بروز ناهنجاری، اقدامات پیشگیرانه انجام شود. به عنوان مثال، اگر سطح ذرات فلزی در روغن افزایش یابد، میتواند نشاندهنده شروع خوردگی تعمیر گیربکس تیبا۲ در اصفهان دندانهها باشد. در این حالت، یک سیستم هشدار دهنده فعال میشود و به راننده یا مرکز خدمات اطلاع میدهد تا از آسیب جدی جلوگیری شود. جنبه مهم دیگر، سازگاری زیستمحیطی این روانکنندهها است.
یکشنبه ۲۶ مرداد ۰۴ | ۱۰:۴۲ ۳ بازديد
تا كنون نظري ثبت نشده است