روی این شافت چرخدندههای هر دنده نصب میشوند و هرگاه یکی از آنها توسط سینکرونایزر درگیر شود، همان نسبت دنده فعال میشود. بههمین دلیل، دقت بالای ساخت این شافت از اهمیت زیادی برخوردار است؛ چراکه با سرعتهای بالا و بهترین تعمیر گیربکس اتوماتیک اصفهان بارهای زیاد سروکار دارد. هرکدام از این شافتها تحت بارهای محوری، پیچشی و خمشی قرار دارند. به همین دلیل، معمولاً از فولادهای سختکاریشده با مقاومت بالا در ساخت آنها استفاده میشود. برخی از شافتها دارای سوراخهای عبور روغن نیز هستند که باعث بهبود روانکاری در سرعتهای بالا میشود. سطح بیرونی آنها بهدقت ماشینکاری میشود تا توازن دینامیکی برقرار گردد و لرزش در سیستم کاهش یابد. در غیر اینصورت، لرزش و صدا میتواند به سایر اجزای گیربکس و در نهایت موتور منتقل شود. یکی از نکات مهم در نگهداری از شافتها، بررسی میزان تابخوردگی، سایش محل یاتاقانها، و دندانههای چرخدندهی ثابت متصل به آنهاست. بهترین تعمیر گیربکس اتوماتیک اصفهان چنانچه هرگونه لقی، شکستگی مویرگی یا خراش شدید در سطح شافت دیده شود، میتواند نشانگر نقص در روانکاری، فشار بیشازحد، یا ورود ضربه به گیربکس باشد. در موارد شدیدتر، تعویض شافت لازم میشود که نیازمند بازکردن کامل گیربکس خواهد بود. در طراحیهای پیشرفتهتر، شافتها ممکن است توخالی باشند تا وزن کاهش یابد و توازن توزیع جرم بهبود یابد. برخی گیربکسهای چندمحوره دارای چند شافت میانی هستند تا بتوانند نسبت دندههای بیشتری ارائه دهند، مخصوصاً در خودروهای مسابقهای یا کامیونهای سنگین. حتی در بعضی از گیربکسهای CVT، شافتهایی با طراحی خاص برای درگیری پیوسته تسمه یا زنجیر استفاده میشود، که البته از لحاظ عملکرد و طراحی با گیربکسهای دستی سنتی تفاوت دارند. در مجموع، شافتهای داخلی، بهترین تعمیر گیربکس اتوماتیک اصفهان ستون فقرات عملکرد مکانیکی گیربکس هستند. بدون هماهنگی و سلامت کامل این شافتها، گیربکس نمیتواند وظیفهی خود را بهدرستی انجام دهد. از انتقال قدرت گرفته تا تحمل نیروهای دینامیکی، همهی این وظایف بر عهدهی این اجزای محوری است.
پنجشنبه ۱۶ مرداد ۰۴ | ۱۲:۳۶ ۵ بازديد
تا كنون نظري ثبت نشده است